KONG on Amerikkalainen yritys, joka on erikoistunut kestäviin ja innovatiivisiin koiran- ja kissanleluihin. Yritys tunnetaan maailmanlaajuisesti erittäin kestävistä, stimuloivista ja viihdyttävistä lemmikkileluistaan.

Ainutlaatuinen syntyhistoria

KONGin tarina alkoi 1970-luvulla, kun perustaja Joe Markham huomasi saksanpaimenkoiransa Fritzin vahingoittavan hampaitaan pureskellessa kiviä. Fritz oli poliisikoiraopistosta ”liiallisen pureskelun” vuoksi hylätty koira, jonka Joe otti suojakseen korjaamoaan vartoimaan. Ongelman ratkaisu löytyi yllättäen, kun Joe heitti korjaamostaan pois Volkswagen Busin kumisen jousitusosan – Fritz oli siitä täysin innostunut. Kuuden vuoden kokeilun jälkeen syntyi ensimmäinen KONG-lelu vuonna 1976.

Ystävä kommentoi lelun näyttävän ”King Kongin korvatulpalta” – siitä tuli tuotteen nimi. Lumimiesmuotoinen KONG Classic, joka on valmistettu kestävästä luonnonkumista.

Mullistavat innovaatiot

KONG ei ole vain purulelu – se on aktivoiviva älypeli, jonka sisälle voi piilottaa herkkuja ja ruokaa. Tämä ”täyttämis-konsepti” muutti kokonaan lemmikinomistajien käsityksen leluista. KONG-lelun voi täyttää märkä- tai kuivaruoalla, nameilla ja jopa pakastaa lisähaasteen luomiseksi.

1980-luvulla yritys esitteli Chomps-koiran, mekaanisen leuan, joka demonstroi KONGin kestävyyttä. Tämä auttoi ihmisiä ymmärtämään KONGin hyödyt ja mahdollisuudet koiran elämässä.

Laaja tuotevalikoima eri ikäkausille

KONG kehitti neljä erilaista kumikoostumusta koirien eri tarpeiden mukaan:

  • KONG Classic – tavallisille koirille punainen peruskumi
  • KONG Extreme – erittäin kovaa pureskeleville koirille musta ekstrakestävä kumi
  • KONG Puppy – pennuille suunniteltu pehmeämpi vaaleanpunainen kumi
  • KONG Senior – vanhemmille koirille pehmeämpi violetti kumi

Koot vaihtelevat XS:stä XXL:ään koiran koon mukaan.

Jatkuva tuotekehitys

1990-luvulla KONG laajeni kumileluista hammashoitoon ja turkinhoitoon. KONG ZoomGroom ja Dental-tuotteet ovat edelleen suosittuja. Yritys keskittyy tukemaan koirien tervettä ja onnellista elämäntapaa.

2000-luvulla mukaan tulivat John Nelson ja Kathy Decker Frueh, jotka laajensivat brändiä maailmanlaajuisesti. Ensimmäinen täyttötuote oli Stuff’N Paste (nykyinen Easy Treat), joka on edelleen KONGin myydyin tuote.

Maailmanlaajuinen kasvu

Alun perin KONG myi tuotteitaan pääasiassa Israeliin, Japaniin, Australiaan ja Iso-Britanniaan. 1980-luvun puolivälistä lähtien myynti kasvoi voimakkaasti myös Yhdysvalloissa. Vuonna 2004 KONG avasi toiminnot Iso-Britanniassa ja 2009 Australiassa.

Pääkonttori sijaitsee Golden’issa, Coloradossa, ja sitä kutsutaan lämmöllä ”World Headquarters’iksi”. Planet Dog -kirja (2005) kuvailee KONG Classicia ”mahdollisesti maailman tunnetuimmaksi koiranleluksi”.

KONG edustaa onnistunutta yhdistelmää käytännön tarpeen ratkaisemisesta, jatkuvasta innovaatiosta ja koirien luonnollisten vaistojen ymmärtämisestä. Miljoonat KONG-lelut ovat löytäneet tiensä koirakoteihin ympäri maailmaa – kaikki yhden koiran ansiosta, joka ei vain malttanut lopettaa Volkswagen-osien pureskelua.